Vid en kris är snabb och korrekt information avgörande. Alvesta kommun använder vanligtvis våra ordinarie kanaler även i kris, men kan även använda andra kanaler vid behov. Följ pålitliga informationskällor och var källkritisk.
Vi använder i första hand våra ordinarie kanaler för att kommunicera med dig även i kris. Men i allvarligare kriser kan vi komma att använda fler eller andra kanaler för att nå ut.
Kommunens ordinarie kommunikationskanaler
- Alvesta.se – Vår officiella webbplats är den primära källan för aktuell information. Vid teknisk störning styrs användaren om till vår tillfälliga webbplats.
- Sociala medier – främst via kommunens officiella Facebook-sida: facebook.com/kommunalvesta
- Alvesta kommuns kontaktcenter – 0472-150 00
- SMS-utskick – vi har en SMS-tjänst för att informera om lokala driftstörningar, exempelvis inom el-, vatten- och avloppsnätet samt sophämtning. Den kan även användas vid större samhällskriser som bränder eller översvämningar.
- Vi har flera kanaler som riktar sig till specifika målgrupper. Till exempel använder vi skolplattformarna Schoolsoft och IST för att kommunicera direkt med vårdnadshavare till barn i skola och förskola.
Trygghetspunkter
Vid allvarliga eller längre samhällsstörningar upprättar Alvesta kommun trygghetspunkter. Trygghetspunkter är en fysisk plats där du kan få stöd och information under störningar och kriser.
Trygghetspunkter i Alvesta kommun
- Biblioteken i Alvesta, Grimslöv, Lönashult, Moheda och Vislanda.
- Bygdegården i Hynnenäs.
- Mobil trygghetspunkt. I händelse av kris eller krig kommer vår kulturbuss att fungera som en mobil trygghetspunkt.
Krisstöd
I Alvesta kommun finns en krisstödsgrupp som snabbt kan kallas samman i händelse av en allvarlig olycka eller större krissituation. Den består av personer med stor erfarenhet av att möta invånare som känner stark oro eller har ett akut behov av stöd.
Platsen varifrån gruppen arbetar kan variera. Det kan vara en av kommunens utsedda trygghetspunkter, en skola eller annan lämplig lokal. Alvesta kommun kommer att informera när krisstödet aktiveras och då även om platsen.
Det finns hjälp att få
Ibland kan man hamna i situationer i livet där det finns behov av att prata med någon utomstående eller professionell om sina tankar och känslor, för att på så sätt komma vidare. På 1177:s webbplats finns kontaktvägar till olika typer av hjälp och stöd samlade.
Andra viktiga informationskanaler
Förutom Alvesta kommuns egna kanaler kan du få viktig information från:
- Media som Sveriges Television (SVT) och Sveriges Radio. Sveriges Radio P4 är beredskapskanal och fortsätter att sända vid allvarliga samhällsstörningar – frekvenser i Kronobergs län är 99,5–101,0
- SOS Alarms upplysningsnummer: 113 13
- Krisinformation.se
- Andra kommuner i Kronobergs län, samt Länsstyrelsen Kronoberg
- Viktigt meddelande till allmänheten (VMA). Varningssystemet består av flera delar beroende på händelse.
Olika typer av VMA
- Utomhusvarning (Hesa Fredrik).
- VMA via Sveriges Radio P4 och SVT, SVT Text och kommersiella radio- och tv-kanaler.
- VMA som sms till mobiler i det drabbade området.
- VMA på internet och i appar från bland annat krisinformation.se, SOS Alarm, Sveriges Radio och SVT.
- Varning kring kärnkraftverk
Om el, internet och telefon inte fungerar
Skulle det ske längre avbrott i el-, telefoni- eller internetförsörjningen har vi planerat för att kunna nå ut med viktig information till dig på andra sätt (utöver trygghetspunkter som nämns ovan).
- Anslagstavlor – på olika platser i kommunen där många rör sig.
- Skriftliga meddelanden på papper – med datum och Alvesta kommuns logotyp.
- Mobila kommunikatörer – kan bestå av kommunens egen personal eller personer ut Frivilliga resursgruppen. De som agerar som mobil kommunikatör har Alvesta kommuns reflexväst på sig.
Var källkritisk – Vänd dig till säkra källor
I en krissituation kan desinformation och rykten spridas snabbt. För att undvika att bli lurad, tänk på att:
- Granska källan – Är det en trovärdig avsändare?
- Jämför information – Bekräfta uppgifter från flera oberoende källor.
- Var vaksam på information som skapar starka känslor – Desinformation försöker ofta spela på oro och rädsla.
Genom att vara medveten och källkritisk bidrar du till att förhindra spridning av felaktig information och stärker vårt demokratiska samhälle.
För mer information och praktiska tips, besök bliintelurad.se, en webbplats från Myndigheten för psykologiskt försvar som hjälper dig att identifiera och hantera desinformation.